تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بهترین و بدترین شهرهای دنیا برای زندگی کدامند؟ | تهران با رتبه‌ای پائین و ابوظبی بهترین شهرهای خلیج فارس

رویداد۲۴ در این گزارش بهترین و بدترین شهر‌های جهان برای زیستن بر اساس شاخص‌های مورد بررسی نشریه اکونومیست را معرفی کرده است.

بهترین و بدترین شهرهای دنیا برای زندگی کدامند؟ | ایران جزو بدترین و ابوظبی بهترین شهرهای خلیج فارس

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: نشریه اکونومیست هر ساله بهترین و بدترین شهر جهان برای زندگی کردن را معرفی می‌کند. بدترین‌ها شهر‌هایی هستند که در انتهای رتبه بندی قرار دارند و ساکنان آن اغلب با درگیری و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاخص جهانی که اکونومیست بررسی می‌کند، شامل ۱۷۳ شهر است که در پنج دسته: ثبات، مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت مورد قضاوت قرار می‌گیرند.

بر اساس جدول زیر بهترین و بدترین شهر‌های جهان برای زندگی کردن معرفی شده اند.

غیر قابل زیست‌ترین شهر جهان در سال ۲۰۲۴ کدام است؟

دمشق پایتخت سوریه، حراره پایتخت زیمبابوه، لاگوس یکی از شهر‌های نیجریه، الجزیره پایتخت کشور الجزایر و طرابلس پایتخت لیبی به ترتیب بدترین شهر‌ها برای زندگی معرفی شده اند.

دمشق، پایتخت جنگ‌زده سوریه، به دلیل بی‌ثباتی ناشی از ۱۳ سال جنگ، برای ۱۱ سال متوالی به عنوان بدترین شهر برای زندگی در رتبه‌بندی قرار گرفته است. این شهر از خاموشی‌های دائمی و بحران اقتصادی رنج می‌برد که با زلزله ویرانگر در شمال و غرب کشور در سال ۲۰۲۳، اوضاعش بدتر هم شده است. امتیاز کلی شهر تقریباً ده امتیاز کمتر از بدترین شهر بعدی، طرابلس، پایتخت لیبی است.

سه کشور دیگر در خاورمیانه و آفریقا شهر‌هایی هستند که در ده شهر پایینی قرار دارند. الجزایر، لاگوس و حراره به ترتیب در رتبه‌های ۱۷۱، ۱۷۰ و ۱۶۷ قرار دارند.

بهترین و بدترین شهرهای دنیا برای زندگی کدامند؟ | ایران جزو بدترین و ابوظبی بهترین شهرهای خلیج فارس

چشم انداز رشد اقتصادی کشور‌های جنوب صحرای آفریقا در وضعیت افزایش جمعیت در حال کاهش است. تنش‌ها در این مناطق بالاست: تظاهرات به رهبری جوانان که گاهی اوقات مرگبار است، منطقه را فرا گرفته است. حتی آفریقای جنوبی، توسعه یافته‌ترین کشور در منطقه، مشکلاتی دارد. شهر‌های ژوهانسبورگ و پرتوریا در آفریقای جنوبی در رده بندی بالا رفته اند، اگرچه هیچکدام به ۱۰۰ شهر برتر راه پیدا نکردند. هر دو پیشرفت‌هایی را در آموزش و پرورش به ثبت رساندند، اگرچه تحصیل در این کشور به طور کلی ضعیف است. بر اساس یک آزمون استاندارد بین المللی، بیش از ۷۵ درصد از کودکان ده ساله آفریقای جنوبی در امتحانات خواندن و درک مطلب مردود می‌شوند؛ و کشور همچنان تحت تأثیر عواملی مانند نرخ بیکاری ۳۲ درصد و نرخ قتل در بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر قرار دارد.

جنگ اسرائیل و غزه رتبه تل آویو را که معمولاً امتیاز نسبتاً بالایی داشت، پایین آورده است. این شهر با ۲۰ پله سقوط در رتبه ۱۱۲ قرار گرفته که بزرگترین جهش در نظرسنجی امسال نسبت به سال گذشته محسوب می‌شود. شهر‌های غزه که عمدتاً در اثر بمباران اسرائیل ویران شده اند، در این فهرست گنجانده نشده اند.

تهران در شاخص‌های مورد بررسی اکونومیست رتبه نسبتا پایینی دریافت کرده است. در این شاخص، امتیاز ایران بین ۴۰ تا ۶۰ است که فاصله زیادی با نمره ۱۰۰ دارد.

بهترین شهر‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدام است؟


بیشتر بخوانید:

آینده ایران چه خواهد شد؟

چهره خاورمیانه در جهان تغییر می‌یابد یا تاریخ تکرار خواهد شد؟

ثروتمندترین کشور‌های جهان در سال ۲۰۲۴ | ایران کجای نقشه اقتصاد جهان است؟


وین بار دیگر و برای سومین سال متوالی عنوان قابل زندگی‌ترین شهر جهان را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است. پایتخت اتریش در چهار دسته از پنج دسته شاخص امتیازات کامل را دریافت کرده، اما فقدان رویداد‌های ورزشی مهم باعث شد تا در رده فرهنگ و محیط‌زیست، امتیاز ۹۳.۵ از ۱۰۰ را بگیرد. سه شهر اروپایی دیگر در بین پنج شهر برتر قرار گرفته اند: کپنهاگ، زوریخ و ژنو. هر سه به دلیل جمعیت متوسط، کاهش میزان جرم و جنایت و شلوغی کمتر جاده‌ها و سیستم‌های حمل و نقل عمومی را تجربه کرده اند. دو شهر کانادا یعنی کلگری و ونکوور و چهار شهر در آسیا و اقیانوسیه یعنی ملبورن، سیدنی، اوزاکا و اوکلند جزو ده شهر برتر جهانند.

خاورمیانه و آفریقا ممکن است شامل ضعیف‌ترین شهر‌های جهان باشند، اما خلیج فارس تقریبا دنیای دیگری است. ابوظبی برترین شهر خاورمیانه و آفریقا باقی مانده و امتیاز‌های مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی بهبود بخشیده است. دبی بعد از ابوظبی بهترین شهر خاورمیانه است و در همان زمینه‌ها پیشرفت کرده است. کویت، دوحه و بحرین به ترتیب بعد از ابوظبی و دبی بهترین شهر‌های خاورمیانه برای زیستنند. هشت شهر از ده شهر برتر منطقه در کشور‌های حوزه خلیج فارس قرار دارند و ثبات و نفوذ فزاینده‌ای در صحنه جهانی دارند. شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش عضو یکی از بلوک‌های قدرتمند اقتصادی جهان است که سرمایه‌های عظیمی را به خود جلب کرده است.

بحران هزینه‌های زندگی در جهان رو به افزایش است. اگرچه تورم در بسیاری از کشور‌ها در حال کاهش است، اما اثرات آن، به ویژه بر هزینه‌های مسکن، هنوز محسوس است. قیمت‌های بالا بر نمرات زیرساخت ها، به ویژه در استرالیا و کانادا، تاثیر می‌گذارد. کیفیت زندگی شهری ممکن است در بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته باشد، اما همه کشور‌ها به یک اندازه آن را تجربه نمی‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اکونومیست
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
2
3
ما فقط نگاه و افسوس حتی جرات نکرده رتبه تهران بنویسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
کابل چطوره
ناشناس
|
Luxembourg
|
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
1
1
امتیاز ایران بین ۴۰ تا ۶۰ است که فاصله زیادی با نمره ۱۰۰ دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
دریاچه چیتگر بعنوان پاتوق آفاغنه نامگذاری شده
Jam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
1
0
چقدر بحرینی ها خدا رو شکر می کنن که جزء ایران باقی نماندند و از ایران جدا شدند و الّا محال بود جزء برترین شهرها در منطقه خاورمیانه باشند و قطعا آنها هم به سرنوشت بقیه ایران دچار می شدند
نظرات شما
پیشخوان